martes, 3 de noviembre de 2009

Conferència Ana del Barrio

Títol de la xerrada: De la reflexión personal a la reflexión crítica en equipo: un proceso de transformación en la práctica profesional.

L’ Ana del Barrio va presentar en un power point el projecte que va estar elaborant. El primer de tot era el perquè d’aquest projecte, per quina o quines raons es feia l’ investigació. Aquestes són algunes de les preguntes inicials:

• Com podem crear espais per al diàleg en els equips i amb respecte a la diversitat?
• Com podem crear una comunitat d’aprenentatge crític a Educació Infantil?
• Com podem refermar la comprensió i mètodes de cooperació amb pares i mares amb diversitat lingüística i cultural?

Per tal de portar a terme el projecte de formació en recerca-acció es va treballar amb quatre centres d’Educació Infantil, és a dir, cooperant amb 4 equips d’educadors titulats a més de equips de gestió mitjana i alta i de personal pedagògic.

Per crear una comunitat d’aprenentatge crític hem de saber que:

• Tothom és competent per a la reflexió i capaç de participar
• Tothom és responsable del procés d’aprenentatge
• Tothom és aprenent i mestre

I hem de tenir en compte tres aspectes clau:
* Reflexió: individual i en equip
* Reflexió crítica
* Procés d’aprenentatge en tots els nivells d’institució

Nivell 1
Reflexió crítica: hem d’aprendre a qüestionar i fer preguntes crítiques.
Nivell 2
Diàleg: el diàleg entre dos grups amb diferents opinions.
Nivell 3
Veritat i coneixement: hem de ser conscients de la nostra ignorància i renunciar a la idea que som els portadors exclusius de la veritat i el coneixement.

Marc teòric
• Reflexió bàsica
No és important el que fem sinó qui som. Hem de preguntar-nos a nosaltres mateixos. Com treballo? Que és el que vull fer?

• Comunitat d’aprenentatge crític
Persones amatents a treballar amb la resta, que es qüestionin el perquè i
orientats a canvis d’orientació social.

Com podem crear espai per al diàleg? Mitjançant 8 instruments d’aprenentatge

• Valorant el professional i les seves qualitats essencials
• Ajustant els objectius personals amb els professionals
• Reflexionant sobre –El que es pensa
-El que es sent
-El que es fa
Fomentant i recolzant...
• el pensament contextual
• la cooperació amb col•laboradors professionals crítics
• el desenvolupament d’un acord/contracte de comunitat d’aprenentatge
• Mitjançant la documentació
• Fent-se preguntes crítiques

Encara que estava presentant el projecte en el que va treballar els dos últims anys, va reconèixer que queden moltes preguntes per contestar. Però com tot projecte d’investigació, té uns resultats:

• Més energia, entusiasme i seguretat en centres d’Educació Infantil
• Reconeixem que tothom és competent
• Reconeixem que existeix una interdependència entre tots els nivells d’organització d’Educació Infantil!
• Creix el compromís dels professionals d’Educació Infantil
• Inici de la reflexió crítica
• Més consciència de context i diversitat de valors
• Més cooperació amb col•laborador/company professional crític
• Aprenentatge en equip i relacions col•laboratives

I per últim va deixar com a reptes per seguir treballant el lloc que ocupa la reflexió i la manca de temps per millorar la qualitat a les escoles d’Educació Infantil.

Estratègies comunicatives

Aspectes positius

• Va començar la conferencia amb uns bons exemples de la seva vida per a captar l’atenció del públic.
• Va respondre les preguntes bàsiques: perquè, què, a qui i com, es a dir, descriure, començar a explicar, interpretar i justificar.
• Exposa a la introducció les idees principals del discurs.
• Actitud positiva.
• Segura de si mateixa
• Va demostrar que sabia del que estava parlant.
• L’espai era l’apropiat

Aspectes negatius

• Parlava fluix i una mica ràpid.
• Va abusar de la paraula col•lega com a “coletilla”.
• Jugava amb les ulleres i feia que es desvies l’atenció del que estava dient.
• No va aprofitar tot l’espai que tenia per moure’s.
• No contestava ben bé el qui li preguntaven.
• Pel que fa l’ambient li faltava una mica d’iluminació i hi havia un soroll constant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario